Job – shadowing w Helsinkach

17 września br. zakończyła się tygodniowa wizyta naszych nauczycieli językowców w szkole średniej w Helsinkach. 6- osobowa grupa anglistek i germanistek wzięła udział w projekcie „Kadra na plus” w ramach programu Erasmus+. Głównym celem tej wizyty było poznanie innowacyjnych metod pracy nauczycieli języków obcych w Finlandii, tak aby zwiększyć poziom posługiwania się językami obcymi przez naszych uczniów i poprawić wyniki egzaminów maturalnych. Od lat Finowie deklasują inne państwa europejskie w międzynarodowych testach a 66 % uczniów wybiera się na studia co jest najwyższym odsetkiem w Europie. Potwierdzeniem wysokiego poziomu nauczania w Finlandii był wspólny udział ZSSB oraz Helsingin medialukio w projekcie Comenius w latach 2010 - 2012. Uczniowie z fińskiej szkoły bardzo sprawnie i płynnie posługiwali się językiem angielskim co wzbudzało wielkie uznanie wśród nauczycieli a także uczniów z Polski. Dlatego też wizyta i obserwacja zajęć w kraju o tak wielkiej renomie na polu edukacji spowodowała chęć podpatrzenia tamtejszych rozwiązań.

W trakcie pięciodniowej wizycie w szkole nauczyciele z Polski poznali fiński system edukacji, obserwowali zajęcia z języka anielskiego i niemieckiego oraz wymieniali się doświadczeniem ze swoimi kolegami. Obserwacje zajęć w szczególności uwzględniały metody pracy, komunikowanie się nauczyciela z uczniami, sposoby podtrzymywania zainteresowania tematyką zajęć, organizację lekcji, sposoby oceniania pracy uczniów, relację nauczyciel – uczeń oraz stosowanie nowych technologii. Dodatkowo, nauczyciele wzięli udział w 5 – godzinnym kursie języka fińskiego.

Lekcja w fińskiej szkole trwa 75 minut, co pozwala nauczycielom na „przerobienie” większej partii materiału. Jednocześnie nie oznacza to pozostania w szkole dłużej niż do godziny 15. Rok szkolny trwa od połowy sierpnia do połowy czerwca i podzielony jest na 5 semestrów, a każdy z nich trwa 6 tygodni. Obowiązek szkolny rozpoczyna się w wieku 7 lat a kończy w wieku lat 16. Potem uczeń decyduje czy pójść do szkoły średniej czy nie. Na zajęciach z języka obcego uczniowie pracują z podręcznikiem w komputerze i już w pierwszej klasie jest to poziom zaawansowany. Pracę ułatwia stosowanie nowoczesnych technologii, oprócz komputerów z dostępem do Internetu, rzutniki, tablice multimedialne. Nauczyciele często stosują debaty klasowe jako formę pracy z uczniami. Relacja nauczyciel – uczeń oparta jest na wzajemnym szacunku i zrozumieniu.

Pobyt w stolicy Finlandii skłonił uczestniczki projektu także do zwiedzania, co umożliwiła słoneczna pogoda. Zwiedziły kościół w skale Temppelaukio, twierdzę Finlandii na wyspie Suomenlinna, katedrę na Placu Senackim górującą nad miastem, Sobór Uspieński, plac targowy.

W projekcie job – shadowing wzięły udział profesorki: Ewa Krakowiak – Szewczyk, Justyna Mizera, Izabela Pędziach – Irczewska, Katarzyna Sosnowska, Marzena Śledź oraz Izabela Zaborska.

Tekst: Justyna Mizera