WYJAZD NAUCZYCIELI W RAMACH PROJEKTU "EDUKACJA ZAWODOWA NA PLUS"

2 i 16 października 2015 to dni, na które dwudziestu nauczycieli Zespołu Szkół Samochodowo - Budowlanych czekało już od kilku miesięcy. Były to dni wyjazdu dwóch grup do Portugalii w ramach tzw. job shadowing. Nocny lot nikogo nie przeraził a widok na Lizbonę z hotelowego tarasu zrekompensował nieprzespaną noc.

Program naszego pobytu „Euromob” zorganizował tak, aby rozpocząć od programu kulturowego. Zwiedziliśmy Lizbonę podziwiając Most 25 Kwietnia upamiętniający upadek reżimu Salazara w Portugalii oraz pomnika Chrystusa Króla z najwyższego punktu widokowego Miradouro de Nossa Senhora do Monte.

Potem zobaczyliśmy klasztor Hieronimów, wieżę Belem – najpiękniejszą portugalską konstrukcję militarną oraz Pomnik Odkrywców znajdujące się w Belem, podmiejskiej dzielnicy Lizbony. W drodze do miejsca zakwaterowania czyli miasta Povoa de Varzim, zwiedziliśmy Fatimę. W tym jednym z największych centrów pielgrzymkowych na świecie, znajduje się kaplica Objawień usytuowana niemal dokładnie w miejscu, w którym Matka Boska ukazała się Jacincie, Franciszkowi i Łucji.

Niedzielę poświęciliśmy na zwiedzanie Porto. Rozpoczęliśmy od nadbrzeża i kolorowych budynków Ribeiry, które zostało wpisane na listę UNESCO. Potem podziwialiśmy dwukondygnacyjny most Ponte Dom Luis I, który łączy brzegi rzeki Douro. Następnie odbyliśmy rejs statkiem podziwiając Porto.

Kolejny dzień to już praca projektowa i wizyty w szkole. Rozpoczęliśmy od szkoły prywatnej, kształcącej dorosłych ACICE. Zapoznaliśmy się z ofertą szkoły, rozmawialiśmy z dyrektorem oraz nauczycielami o systemie edukacji zawodowej dla ludzi bezrobotnych i uczestniczyliśmy w wybranych zajęciach lekcyjnych. Potem udaliśmy się na spotkanie z radną do spraw edukacji panią Jaqueline Areias w gminie miasta Esposende aby zapoznać się z systemem oświaty w Portugalii, różnicami pomiędzy publicznym i prywatnym systemem edukacji oraz kwestiami szkolenia zawodowego.

Po południu udało nam się pojechać do Bragi i Guimaraes – pierwszej stolicy Portugalii. Jego centrum historyczne zostało wpisane na listę światowego dziedzictwa UNESCO. Na obrzeżach starego miasta znajduje się zamek z X wieku, w którym mieszkał pierwszy król Portugalii Alfons I. Natomiast w Bradze zwiedziliśmy centrum historyczne, sanktuarium Bom Jesus oraz katedrę Se.

Następnego dnia udaliśmy się do szkoły Escola Secundaria Jose Regio w Via do Conde. Poznaliśmy zasady funkcjonowania szkoły, rozwiązania dotyczące absencji uczniów, ofertę szkoły dla uczniów. Ponadto, rozmawialiśmy z dyrektorem szkoły, zwiedzaliśmy warsztaty a także uczestniczyliśmy w zajęciach dydaktycznych. Po południu odwiedziliśmy firmę, która przyjmuje uczniów na praktyki. Poznaliśmy sposoby oceniania uczniów oraz bardzo indywidualne podejście właścicieli do praktykantów stwarzających im odpowiednie warunki do rozwoju. Dzięki temu uczniowie wykazują się większym zaangażowaniem w wykonywaniu swojej pracy.

Kolejną szkołą, która zgodziła się nas gościć była Escola Preparatoria Antonio Correira de Oliveira. Tam poznaliśmy ofertę szkoły, metody nauczania, rozmawialiśmy z dyrekcją i nauczycielami a potem obserwowaliśmy zajęcia lekcyjne. Potem udaliśmy się do kolejnej szkoły – Escola de Apulia aby zobaczyć jak nauczyciele pracują z młodzieżą problematyczną i jak są wspierane rodziny biedne. Nie obyło się bez asystowania w zajęciach lekcyjnych.

Przedostatni dzień projektowy to wizyta w szkole Escola Profissional de Esposende. Dyrektor szkoły przedstawił nam zasady funkcjonowania szkoły (wiele zajęć odbywa się poza budynkiem szkoły), pokazał specjalne programy komputerowe opracowane w szkole i na użytek szkoły. Escola Profissional kładzie duży nacisk na rozwój ucznia. Dyrekcja i nauczyciele starają się poświęcać jak najwięcej uwagi uczniom i ich problemom. W tej szkole także obserwowaliśmy wybrane zajęcia.

Ostatniego dnia udaliśmy się do szkoły zawodowej, jednej z najlepszych w kraju, Rocha Peixoto. Szkoła jest wyposażona w obrabiarki CNC, maszyny i inne urządzenia potrzebne do zajęć praktycznych, które odbywają się w szkole. Uczniowie uczą się produkcji m.in. części metalowych do pojazdów mechanicznych. Wyposażenie szkoły zostało zakupione ze środków własnych placówki, która wynajmuje sale na zajęcia oraz basen dla mieszkańców miasta. Nauczyciele wyjaśnili nam kwestie nauczania zawodowego w Portugalii, przedstawili zastosowanie nowych technologii. Mieliśmy okazję zobaczyć warsztaty zajęć praktycznych, ocenić materiały i maszyny, zobaczyć jak wygląda łączenie teorii z praktyką. Ponadto, zapoznaliśmy się z systemem oceniania na zajęciach. Z dyrektorem poruszyliśmy kwestie organizacyjne oraz zasady przyjęcia do szkoły. Tak jak we wszystkich poprzednich szkołach uczestniczyliśmy w zajęciach teoretycznych jak i praktycznych.

Nasz pobyt był bardzo inspirujący, pozwolił na poznanie szkolnictwa zawodowego w Portugalii oraz zasad funkcjonowania oświaty. Jednakże, najcenniejszy jest chyba osobisty rozwój zawodowy nauczycieli. Mieli okazję wymienić się pomysłami, doświadczeniami zawodowymi i nawiązać nowe kontakty. Poznali kulturę oraz życie codzienne mieszkańców Portugalii.